Andere naam:
Physical exercise
 

Korte omschrijving:

Dit wordt de algemene pagina met oefeningen, stretchen, warming-up en cooling-down en de links naar instrumentspecifieke oefeningen.

Een goede lichamelijke en geestelijke conditie is een voorwaarde om optimaal te kunnen musiceren.
Blessures genezen sneller bij een goede conditie.





 
 
Behandelaars:
 
Behandelingen:
Gerelateerde blessures:
Houding / speelhouding - Algemene informatieHypermobiliteit
 
Symptomen:
Bewegingsbeperking, Bewegingsbeperking bij buigen, Bewegingsbeperking bij strekken, Controleverlies (functie), Co├Ârdinatieverlies, Houding, algemeen, Hypermobiliteit, Klikken, Krachteloosheid, Kraken, Pijn, Pijn bij bewegen, Pijn bij spelen, Pijn na overbelasting, Pijn, chronische, Scheefstand, Slapte, Stijfheid, Stijfheid, functieverlies, Stress, Uitgeput, Vastzitten, Vastzitten, Verkramping (Bewegingsbeperking), Verkramping (Functieverlies), Verlies vingervlugheid, Vermoeid, Vermoeidheid, spieren, Verzwakking, Weerstand bij bewegen,
 
Instrumenten:

 



Zelf doen:

Warming-up en cool down.

Als musicus moet je altijd een warming-up doen, zowel voor het studeren als voor een uitvoering.
Denk eraan dat je warme spieren moet hebben voordat je mag rekken.
Als de warming-up wordt overgeslagen of verkeerd (haastig of te gespannen) wordt uitgevoerd kunnen blessures ontstaan.

Onder een blessure wordt verstaan: iedere beschadiging van het bewegingsapparaat waardoor je je werk niet naar behoren kunt doen.
 

Naast de warming-up oefeningen die alle musici moeten doen, is het voor sommigen nodig voor het spelen nog een aantal speciale warming-up oefeningen met het instrument in speelhouding uit te voeren.
Deze worden in de Kennisbank onder  Oefeningen voor de betreffende instrumenten (viool, cello, piano, orgel, klavecimbel, gitaar en harp) beschreven.
Onmiddellijk na het spelen moet een cool down plaatsvinden.
Deze bestaat uit enige ontspanningsoefeningen en rekoefeningen.
Tijdens een orkestrepetitie, een optreden, of een lange studieperiode worden namelijk veel afvalstoffen geproduceerd die afgevoerd moeten worden.
Hiervoor is het nodig dat je niet abrupt met de grote lichamelijke inspanning stopt, maar deze geleidelijk afbouwt. (Hardlopers stoppen ook nooit bij de finish, maar lopen nog een heel stuk uit.)
Ga na een orkestrepetitie niet eerst iets drinken of naar huis, maar doe onmiddellijk de cool downoefeningen.
Deze oefeningen bevorderen de afvoer en de uitscheiding van de afvalstoffen.
Je moet je spieren ontspannen en daarna rekoefeningen doen, terwijl je goed doorademt.
Als je de cool down nalaat, zijn stijve en pijnlijke spieren het gevolg.
Ook is het verstandig na een uur studeren enige ontspannings- en rekoefeningen te doen.


 

 

Warming-up bestaat uit aanspannen, ontspannen en rekken van de spieren; cool down bestaat uitsluitend uit ontspannen en rekken.







Algemene adviezen/preventie:

Tips

  • Als je niet zeker weet of je een goede (orkest)stoel ter beschikking hebt, neem dan altijd een wigvormig (v.d. Klashorst) kussentje mee.
    Dit kan een slechte stoelzitting compenseren.
  • Draag geen schoenen met een gladde zool, of je nu zit of staat als je speelt.
  • Maak bij het bespelen van je instrument zoveel mogelijk gebruik van de zwaartekracht en oefen zelf zo weinig mogelijk kracht uit.
  • Voorkom tijdens het spelen fixatie van de gewrichten.
  • Geneer je niet, rek en strek onopvallend ook tijdens een uitvoering.
  • Leg of zet je instrument neer, zovaak dat maar mogelijk is.
  • Speel niet te lang achtereen of te krampachtig; zelfs met een goede houding en correct spiergebruik kan dit tot overbelasting en dus tot blessures leiden.
 



Bronvermelding:

Ans Samama: Musiceren zonder Pijn