Andere naam:
Distortion
 

Korte omschrijving:
Distortie is vervorming van het waargenomen geluid.
 
"Slechts een enkeling" geeft aan last te hebben van distortie, volgens het onderzoek dat bij vijf nederlandse orkesten is gedaan.

 

Een ander onderzoek (Hearing assessment of classical orchestral musicians, K. Kähäri) komt tot hogere cijfers:
KahariTabel

In 1998 hield Kähäri een lezing, "ASPECTS ON THE OCCUPATIONAL ENVIRONMENT FOR ORCHESTRA MUSICIANS WITH A SPECIAL EMPHASIS ON HEARING AND SOUND LEVELS", waarin zij de resultaten van een enquête onder 140 professionele orkestmusici presenteerde. Hier vinden we nog hogere cijfers voor distortie.

Number of musicians with variable frequency of distortion, hyperacusis and tinnitus:

  • Hyperacusis                               39%    47/119
  • Distortion                                    23%    27/119
  • Tinnitus                                       19%    23/119

Combinations: 

  • Tinnitus+Dist+Hyperacusis    4%      5/119
  • Distortion+Hyperacusis        7,5%     9/119
     <
  • <



     
     
Behandelaars:
 
Behandelingen:
Gerelateerde blessures:
Gehoorverlies, doofheidTinnitus - OorsuizenGehoorproblemen - Algemene informatieDiplacusisLawaaitraumaPlotsdoofheid
 
Symptomen:
Vervormd gehoor,
 
Instrumenten:
Dirigeren, Althobo, Basklarinet, Blokfluit, Doedelzak, Dwarsfluit, Fagot, Hobo, Klarinet, Panfluit, Piccolo, Saxofoon, Eufonium, Hoorn, Trombone, Trompet, Tuba, Bassdrum, Bekkens, Buisklokken, Conga's, tamtam, tabla, Drums, Gongs, Grote trom, Hi-hat, Kleine trom, Mallet instrumenten, Pauken, Triangel, Altviool, Basgitaar, Cello, Contrabas, Elektrische gitaar, Gitaar, Harp, Luit, Mandoline, Viola da Gamba, Viool, Accordeon, Carillon, Beiaard, Klavecimbel, Orgel, Piano, keyboard, Zingen / spreken,
 







 



Bronvermelding:
E.J.M. Jansen, M. Neerings, J.A.P.M. de Laat, W.A. Dreschler, "De status van het gehoor van musici van vijf symphonieorkesten";

 

Kähäri KR, Axelsson A, Hellstrom PA, Zachau G, 2001, “Hearing assessment of classical orchestral musicians”, Scand.Audiol. 30(1), 13-23.